Ja viem, pozerať telku v sobotu večer je vrcholne uncool a totálne out. Ale čo mám robiť, keď to 5000-kusové puzzle som už poskladal a zo Scrabble mi chýba písmeno Q? A Rambo 4 je predsa jeden z najlepších filmov minulého roka. No... filmom... skôr takou krvavou akčnou jednoaktovkou. Stručne k deju: John Rambo znovu hľadá pokoj a snaží sa vyliečiť z tráum, ktoré utŕžil v USA, Vietname a Afganistane. Svoje dni trávi stružlikaním drevených kanoe a malovýrobou origami-vtáčikov. Je akurát blbé, že ako miesto svojho výsluhového dôchodku si vybral Barmu, kde zúria nejaké ópiovo-koksové vojny, diktatúra, teror a genocída. To všetko pod patronátom úchylného šikmookého generála, ktorý vo voľnom čase vypaľuje dediny aj s ich obyvateľmi a tých, čo prežijú, núti behať po mínovom poli a ešte im k tomu sodomizuje zadnicu samopalom. Takže keď Rambovi zaklopú na dvere naivní idealistickí misionári, ktorí prišli chudobným barmským deťom rozdať marshmallow a biblie, asi viete ako to bude pokračovať - misionári sú zajatí a od tohto momentu sa v tomto filme dooosť striela, seká, podrezáva a robia sa iné podobné neprístojnosti.

Čo vyzdvihuje tento film z bahna priemeru je jeho nebývalá, naturalistická brutalita - a čo si budeme hovoriť, je to skvelá, ducha oslobodzujúca zábava. Takže keď Rambo s mimickým výrazom trojdňového utopenca povie „When you´re pushed, killing is as easy as breathing", teda vlastne hlasom Jožka Vajdu „keď musíš, zabíjanie je také ľahké ako dýchanie", moje srdce zaplesá a viem, že budem mať pred sebou krásny filmový večer. To by ale nebola Narkóza, keby to neposrala.

Takže po úvodných kecoch sa dostávame do prvej scény na lodi, kde Rambo odbachne zlýýých, veľmi zlýýých barmských pirátov. Scéna trvá asi dve sekundy, ale jasne ukazuje, kam sa to celé bude uberať. Takže vidíme ako Rambo tasí, strieľa a piráti padajú k zemi. Ale niečo sa mi na tom nezdá... ale nevadí, misionárov treba odviezť do bezpečia. Ďalšia scéna - vyhladenie dediny - ratatata, bum-bum, uáááá, gŕŕŕŕ... ale stále sa mi niečo nezdá. Pri scéne na mínovom poli už mi to je jasné - tu nie je žiadna krv! Jasne si pamätám, že v tom Rambovi štvorke, ktorého som videl ja, je scéna, kde Rambo strelí komparzistu šípom do hlavy, ten urobí salto, potom hodí krásneho riťáka na nášľapnú mínu, ktorá z neho spraví chop-suey (myslím to jedlo, nie ten track od System Of A Down). No jednoducho, virtuozita a sofistikovanosť sú tie správne slová, ako charakterizovať nádherné akčné scény tohto filmu. Tu vidíme Ramba ako vystreľuje šíp, potom vidíme výbuch a to je všetko. No hnus, velebnosti! Toto mám pozerať?! Radšej som to vypol, aj keď by som bol vážne zvedavý ako si cenzori poradili so záverečnou scénou, ktorú by som nazval „guľometný tatarák".

Neviem ako vy, ale ja už som dosť starý na to, aby som vedel, že keď niekoho strelíte veľkým kalibrom do hlavy, tak nejaký ten kečup ukvapne a nepredstavujem si, že si človek ľahne a z jeho tela sa uvoľní krásna magická energia a za fanfár kučeravých anjelikov odlieta duša v tvare malého obláčika cez obrovskú zlatú bránu. Samozrejme, TV Narkóza asi nezdieľa môj názor a myslí si, že v noci telku pozerajú iba úchyláci a potenciálni sérioví vrahovia, a tým neradno ukazovať krv. Veď dnes ukážeme krv a zajtra tu máme revolúciu!

Škoda, že Narkóza tento princíp nedodržiava aj cez deň. Ale zase cez deň pozerajú TV slušní ľudia, napríklad dôchodcovia a nezamestnaní. Úchylní vrahovi vtedy spia, aby mohli v noci úchylne vraždiť. Takže im uniknú skvelé výchovné programy ako Reflex s Palim Bruchalom, alebo Televízne noviny, kde je hnusu, krvi a smrti plná prdel (teda, ak sa tieto elementy náhodou netýkajú moderátora Narkózy, ktorý sa hral naživo carmageddon a driftom vyžehlil nejaké bicyklujúce sa deti) a kde sa napríklad taký Janko Tribula dychtivým hlasom pýta „Pani Elena, aký to bol pocit, keď vám dieťa prešiel kombajn?". Nuž, Jano, je to určite super pocit, kiež by si  ho mohol aj ty raz zažiť, ale to by museli schváliť najprv tie liberálne adopčné zákony.  

Diskusia: http://blog.sme.sk/diskusie/1470193/1/Ako-sa-ta-Markiza-pekne-o-nas-stara.html